Music Tradition (in Greek only)

Το περιεχόμενο της παρούσας σελίδας είναι μια ευγενική χορηγία του κ. Δημήτρη Χ. Χαλατσά

Η ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΚΑΣΤΕΛΛΙΩΝ ΦΩΚΙΔΟΣ

Το έτος 1990 πέντε νέοι του χωριού των Καστελλίων Φωκίδος, οι Γιώργος Β. Πέτρου, Δήμος Β. Πέτρου, Γεώργιος Χρ. Χαλατσάς, Δημήτριος Χρ. Χαλατσάς και Ανδρέας Κ. Τσακαλος απεφάσισαν την καταγραφή της μουσικής παράδοσης του Χωριού τους για να την περισώσουν μέσα στο χρόνο, διότι μέρα με την ημέρα η εισέλαση της ξενόφερτης μου-σικής απ' τη μια μεριά η κατακυριαρχία του ρεμπέτικου μέσα στον ελληνικό χώρο από την άλλη και τα λαϊκίστικα και τα αυτοονομαζόμενα νεοδημοτικά τραγούδια, άρχισαν σιγά-σιγά να νοθεύουν όλο και πιο πολύ να αλλοιώνουν και να εκτοπίζουν τη μουσική παράδοση του Χωριού, την τόσο πλούσια από τα πολύ παλιά χρόνια ακόμα. Οι δύο πρώτοι, οι αδελφοί Γεώργιος Β. Πέτρου και Δήμος Β. Πέτρου, επαγγελματίες οργανοπαίχτες όχι μόνο στην Περιοχή, αλλά και στον ευρύτερο χώρο είχαν συγκροτήσει κατά καιρούς λαϊκές κομπανίες, παίζοντας ο πρώτος βιολί και ο δεύτερος ακορντεόν, αλλά και δεινός τραγουδιστής, μαζί με άλλους που έπαιζαν κλαρίνο, σαντούρι και λαούτο ή κιθάρα και υπηρετούσαν σχεδόν όλες τις μουσικές λαϊκές ανάγκες και τις εκδηλώσεις, κυρίως τους γάμους και τα πανηγύρια. Απ' την άλλη ο Γιώργος Χρ. Χαλατσάς, παίζοντας κιθάρα, ήταν βαθύς γνώστης του δημοτικού τραγουδιού και τραγουδιστής και ο ίδιος, σε κάθε δε ευκαιρία, κυρίως μεταξύ φίλων και στις οικογενειακές εορταστικές εκδηλώσεις, θήτευε κυριολεκτικά στην απόδοση των δημοτικών τραγουδιών του τόπου. Ο Δημήτρης Χρ. Χαλατσάς, κάτοχος της μοναδικής πλούσιας συλλογής δημοτικών τραγουδιών του πατέρα του και των αποτέρων προγόνων του, ήταν ο ενδεδειγμένος γνώστης σε βάθος όλης της μουσικής παράδοσης του Χωριού και ο Ανδρέας Κ. Τσακαλος τέλος, ηλεκτρονικός ο ίδιος, ασχολιόταν με ηλεκτρονικές καταγραφές τραγουδιών σε κασέττες συστηματικά και επαγγελματικά.

Η καταγραφή αποφασίστηκε να γινόταν με εκτελεστές τους τρεις πρώτους, παίζοντας βιολί, ακορντεόν και κιθάρα και τραγουδώντας τα τραγούδια ο Δήμος Πέτρου και ο Γιώργης Χαλατσάς. Την επιλογή της σειράς και τα κείμενα, θα ανελάμβανε ο Δημήτρης Χρ. Χαλατσάς και για την τεχνική της καταγραφής με τα ηλεκτρονικά μέσα που διέθετε τότε η εποχή, θα καταγινόταν ο Ανδρέας Κ. Τσακαλος.

Ως χώρος της καταγραφής (στούντιο), επελέγει το ισόγειο καθιστικό της οικίας Χρήστου Δ. Χαλατσά, που είχε σχετική μόνωση και σ' αυτόν θα ήτο δυνατή η τεχνική διευθέτηση των εκτελεστών, η εγκατάσταση των ηλεκτρονικών οργάνων της καταγραφής και η αποτύπωση των τραγουδιών σε κασέτες, με τα ατελή ηλεκτρονικά μέσα της εποχής.

Η αρχική σκέψη ήταν να καταγραφούν αποκλειστικά και μόνο τα Καστελλιώτικα τραγούδια, δηλαδή εκείνα που αναφέρονται στα Καστέλλια ή και εκείνα που αποκλειστικά τραγουδιούνται μόνον από Καστελλιώτες και δεν ακούγονται σε άλλες Περιοχές. Είναι γεγονός

ότι στο Χωριό από τα πολύ παλιά χρόνια υπήρχε μια τοπική μουσική κίνηση αξιόλογη, γιατί βασικά οι Καστελλιώτες ήσαν του γλεντιού και το έδειχναν. Π' αυτό διέθεταν πάντοτε ξα-κουστούς τραγουδιστές και ξακουστούς οργανοπαίχτες. Διέθεταν ακόμη και εμπνευσμένους τραγουδοποιούς που «συγκαίριαζαν» και τα λόγια και τους ρυθμούς τους. Ποιοι όμως είναι αυτοί που τα συνέθεσαν είναι άγνωστο. Από την παράδοση τέτοιοι τραγουδοποιοί αναφέρονται ο Γιωργάκης Χαλατσάς, η Χουλιαροθανάσαινα η Ζιουζιού (Ζωή) σύζυγος Ευθυμίου Γ. Χαλατσά (Ταραθύμνιου) και άλλοι. Η αρχική αυτή σκέψη όμως θεωρήθηκε λανθασμένη, γιατί με την αποκλειστική καταγραφή της οι νέοι θα έμεναν απ' έξω και δεν θα έδειχναν κανένα ενδιαφέρον, αφού η καταγραφή δεν θα είχε ζωντανό, αλλά μουσειακό χαρακτήρα. Κρίθηκε τότε φρονιμότερο, να καταγραφεί όλο το σύγχρονο της εποχής ρεπερτόριο των τραγουδιών, όπως αυτά παιζόντουσαν στην ευρύτερη Περιοχή και διασκέδαζε και χόρευε ο κόσμος στις γιορτινές εκδηλώσεις του και ανάμεσα σ' αυτά να εισχωρήσουν και τα παραδοσιακά, αλλά ακόμη και τα αποκλειστικά τραγούδια του Χωριού. Έτσι και έγινε. Με την συνολική καταγραφή ανάλεκτα, έχομε τριών κατηγοριών τραγούδια. Τα αποκλειστικά Καστελ-λιώτικα, τα παραδοσιακά και τα τρεχούμενα του συρμού «σύγχρονα», ας τα ειπούμε, τραγούδια. Επόμενο και φυσικό ήταν, λόγω της μεγάλης επικοινωνίας, των ραδιοφώνων, της δισκογραφίας και της τηλεόρασης, να εισχωρήσουν στο εορταστικό ρεπερτόριο και τραγούδια άλλων Περιοχών, όπως Ηπειρώτικα, Νησιώτικα (Μπαλός), Σμυρνέϊκα, ακόμη και Ρεμπέτικα συρτά. Για τον χρήστη και το μελετητή για να τα ξεχωρίζει, στο τέλος από κάθε τραγούδι τίθεται ένα σχετικό σύμβολο: Στα αποκλειστικά Καστελλιώτικα το κεφαλαίο Κ, στα παραδοσιακά το κεφαλαίο Π και στα τρεχούμενα το κεφαλαίο Σ (σύγχρονα). Επίσης κρίθηκε σκόπιμο για να μπορεί ως σύνολο η μεταγραφή να έχει και πρακτικό χαρακτήρα να χρησιμοποιηθεί δηλαδή και σε γλέντια, στα χορευτικά τραγούδια στο κάθε τσάμικο έγινε μέριμνα ν' ακολουθεί ένα συρτό ή κουνητό στα τρία ή καγκέλι και έτσι εναλλάσσονται.

Τα αποκλειστικά Καστελλιώτικα τραγούδια τραγουδιούνται από τον Δημήτρη Χρ. Χα-λατσά, που τα έχει αποθησαυρίσει με τους ρυθμούς τους.

Έτσι το καλοκαίρι τους 1990, άρχισε και τελείωσε η καταγραφή σε ένδεκα συνολικά κασέτες των τραγουδιών που παίζονταν και τραγουδιόνταν στις τοπικές λαϊκές εκδηλώσεις και ιδιαίτερα στο Χωριό μας, τα οποία καταχωρούνται με κάθε λεπτομέρεια στο δβίΐθ που ακολουθεί. Όπως είναι φυσικό, ήτο τεχνικά και ουσιαστικά αδύνατο να αποθησαυριστούν όλα ανεξαιρέτως τα τραγούδια του Χωριού σε ένα οοιρυ.5 εξαντλητικό. ΓΤ αυτό προτιμήθηκαν και επιλέχτηκαν τα όσο το δυνατόν αντιπροσωπευτικά που ήσαν και της προτιμήσεως του κοινού στις διάφορες σύγχρονες μουσικές εκδηλώσεις του Χωριού, αλλά και της ευρύτερης Περιοχής.

Πα την διευκόλυνση των χρηστών, προτίθεται κατάλογος των καταγραφομένων τρα-γουδιών με τη σειρά που καταγράφονται για να είναι εύκολη έτσι η προσέγγιση τους. Πα
την αποφυγή παρερμηνιών και παραπλανήσεων ως επικεφαλίδες των τραγουδιών^ προτιμήθηκε η παράθεση του πρώτου τους στίχου:



Α' ΚΑΣΤΕΛΛΙΩΤΙΚΑ

(τραγουδάει ο Δημήτρης Χρ. Χαλατσάς)

1. Χόρεψε μπραλιώτικα. Συρτό - Κ
2. Καλό Χωριό είν' η Κάνιανη. Συρτό -Κ
3. Σιαπού βροντούν, μωρέ Πανουργία. Τσάμικο - Κ
4. Του Κίτσου Βέλλιου. Ένας μοίραρχος κι ένας ενωμφ-άρχης. Συρτό - Κ
5. Κόρη πάει στο παζάρι. Χορός σκορπιοί- Κ
6. Δευτέρα δε δουλεύω. Κουνητό στα τρία, (Τραγούδι Γ. Χαλατσάς)- Κ
I. Στα Ηλιοβασιλέματα. Γυρτό - Κ
8. Διασίδι είχα στον αργαλειό βουλιέμαι να το βάψω. Γυρτό - Κ
9. Ένα είν τ' αηδόνι. Γυρτό (Τραγούδι Δ. Πέτρου-Γ. Χαλατσάς. - Κ
10. Σύρε μάνα πες στο Γιάννη. Γυρτό (Τραγούδι Γ. Χαλατσάς)• Κ
I1. Μαρή μην πας για λάχανα. Συρτό-Π
12. Κίτσος Βέλλιος (δολοφονία). Ένα πουλάκι λάλησε. Κλέφτικο - Κ
13. Ρεγκούζας κι ο Τσιμόγιαννος. Τη Στρώμη ποιος την έκαψε. Τσάμικο - Π
14. Σκωθείτε για να φύβγουμε. Κουνητό στα τρία (Τραγούδι Δ. Πέτρου-Γ. Χαλατσάς- Δ. Χαλα- τσάς)-Π

Β' ΧΟΡΕΥΤΙΚΑ - ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ

15. Καλαματιανός (Τραγούδι Δ. Πέτρου) - Π
16. και αριθ. 147. Ήλιος. Τσάμικο (Σόλο βιολί Γ. Πέτρου) - Π
17. και αριθ. 148. Καγκέλι λιβανατέϊκο (Γόλο βιολί Γ. Πέτρου) - Π
1 δ. Σε ωραίο περιβόλι . Τσάμικο (Δ. Πέτρου-Γ. Χαλατσάς) - Π
19. Ωραία Αιγιώτισσα. Γυρτό (Δ. Πέτρου-Γ. Χαλατσάς)- Π
20. και αριθ. 149. Ιτιά. (Σόλο βιολί Γ. Πέτρου). Τσάμικο- Π
21. Καραγκούνα (Σόλο Βιολί Γ. Πέτρου) - Π
22. Νάχε καεί ο πλάτανος. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
23. και αριθ. 153. Μπεράτι . (Σόλο βιολί Γ. Πέτρου) (Δ. Πέτρου-Γ. Χαλατσάς)- Π
24. Αράχωβα. Κατακαημένη Αράχωβα. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
25. Τι να σε κάνω βρε ξανθή να γίνεις μαυρομάτα. Γυρτό (Δ. Πέτρου)- Σ
26. Δε στο είπα εγώ Μπιρμπίλη μου. Τσάμικο (Γ. Χαλατσάς) - Π
27. Βουλγάρικο συρτό (Σόλο βιολί Γ. Πέτρου) - Π
28. Πουλιά μου διαβατάρικα. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
29. Σύρε γκιζέρα Αριστείδη μου. Κσγκέλι (Δ. Πέτρου) - Π
30. Μη με κοιτάς που γέρασα. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
31. Μια κοντή κοντούλα. Γυρτό (Γ. Χαλατσάς) - Π
32. Φώτης Παγκούλας. Μια βοσκοττούλα-Φώτη Γιαγκούλα. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
33. Στη ρίζα στο βασιλικό. Καγκέλι (Γ. Χαλατσάς) - Π
34. Αγκινάρα. Τσάμικο (Δ. Πέτρου-Γ. Χαλατσάς) - Π
35. Στα ρίτσια βγαίνει ένα νερό. Καγκέλι (Γ. Χαλατσάς) - Π
36. Σαράντα ημέρες Πανώργια μου. Τσάμικο (Δ. Πέτρου)- Π
37. Το κοφτό συρτό (Σόλο Βιολί Γ. Πέτρου) - Π
38. Κώστα μ' τα χιόνια λιώσανε. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
39. Πέρα εκεί στην Αετοράχη. Γυρτό (Γ. Χαλατσάς) - Σ
40. Φέξε μου Φεγγαράκι μου. Τσάμικο (Δ. Πέτρου)- Π
41. Πάνω σε ψηλή ραχούλα. Γυρτό (Δ. Πέτρου) - Π
42. Παιδιά μ' γιατί είστε ανάλλαγα. Τσάμικο (Γ. Χαλατσάς)- Π
43. Ένας αητός καθότανε. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
44. και αριθ. 113 και 150. Σίλυβριανό συρτό. (Σόλο βιολί Γ. Πέτρου) - Π
45. Στα Σάλωνα σφάζουν αρνιά-Πενταγιώτισσα. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
46. Μπήκαν τα γίδια στο μαντρί. Γυρτό (Γ. Χαλατσάς) - Π
47. Δε μπόρεσα Νταγιάνα μου. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
48. Εσείς παιδιά βλαχόπουλα. Κουνητό στα τρία (Δ. Πέτρου) - Π
49. Πάρε με και μένα μπάρμπα. Γυρτό (Δ. Πέτρου) -Σ
50. Απόψε δεν κοιμήθηκα. Τσάμικο (Γ. Χαλατσάς) - Π
51. Βάτους κι αγκάθια. Καγκέλι (Δ. Πέτρου)- Π
52. Πουλάκι ξένο. Τσάμικο (Δ.. Πέτρου- Π
53. Στ' Αναπλιού το παραθύρι. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
54. Διαμάντι δαχτυλίδι. Γυρτό (Δ. Δήμου) - Σ
55. Καινούργια λόγια μούρθανε. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Σ
56. Σαμιώτισσα. Γυρτό (Δ. Πέτρου-Γ. Χαλστσάς) - Π
57. Αγγέλλω μ' κρίνει η μάννα σου. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
58. Θ' αφήσω γέννια και μαλλιά. Γυρτό (Δ. Πέτρου - Π
59. Πουσούφ Αράπης πολεμάει. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
60. Μ' έκαψες γειτόνισσα. Γυρτό (Γ. Χαλατσάς) - Π
61. Φόρα τα μαύρα Γιαννούλα μου. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Σ
62. Στον απάνου μαχαλά. Γυρτό (Γ. Χαλατσάς) - Σ
63. Τούτη η γης που την πατούμε. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
64. Του Νταβέλη η μάννα. Κουνητό στα τρία (Γ. Χαλατσάς) - Π
65. Για ιδέστε το μαργιόλικο. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
66. Λουλούδι της Μονεμβασιάς. Γυρτό (Γ. Χαλατσάς) - Π
67. Κόβω μια κλάρα. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
68. Μανουσάκια. Συρτός (Δ. Πέτρου) - Σ
69. Μια μικρή τσελιγκοπούλα (Δ. Πέτρου) - Σ
70. Κει ψηλά στα μπαλκονάκια (Γ. Χαλατσάς) - Σ
71. Στου Παπαλάμπρου την αυλή. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
72. Παναγιωτίτσα. Γυρτό (Δ. Πέτρου - Γ. Χαλατσάς) - Π
73. Σαράντα Παλλικάρια. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
74. Τέσσερα χρόνια στο στρατό. Γυρτό (Γ. Χαλατσάς) - Π
75. Η Μαριορή παντρεύεται. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
76. Κόρη που πάς τον ποταμό. Γυρτό (Δ. Πέτρου) - Π
77. Τα θαλασσί επέρασε. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Σ
78. Μαρ' μια Γαλαξειδιώτισσα. Γυρτό (Δ. Πέτρου)- Π
79. Σήκω Διαμάντω να πας για ξύλα. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
80. Τα' έχει Ρήνα μ' κι αρρωστάνεις. Γυρτό (Γ. Χαλατσάς) - Π
81. Δέσπω μ' μη μπαίνεις στ χορό. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) ~ Π
82. Πες μας βρε Γιώργη ποια αγαπάς. Γυρτό (Γ. Χαλατσάς) - Π
83. Έμαθα αρρεβωνιάστηκεςΔημητρούλα μου. Τσάμικο (Γ.Χαλατσάς)-!
84. Λιόλιος. Ποιος είναι εκείνος που είναι κει πέρα. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
85. Το συριανό συρτό. (Σόλο βιολί Γ. Πέτρου) - Π
86. Εσείς πουλιά του κάμπου. Τσάμικο (Γ. Χαλατσάς) - Π
87. Πέρα θέλω Παναγιούλα μου να περάσω. Γυρτό (Δ. Πέτρου) - Π
88. Τ' Αντρούτσου η μάννα χαίρεται. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
89. Γαμήλια πατινάδα. Σόλο βιολί Γ. Πέτρου - Π
90. Πώς λάμπει ο ήλιος του Μαγιού (Κολοκοτρωναίοι). Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
91. Η Θήβα έχει όμορφες η Λειβαδιά αφράτες. Γυρτό (Δ. Πέτρου)-Σ
92. Πρωτομαγιά μου τάρριξες. Τσάμικο (Γ. Χαλατσάς)-!
93. Αν πας Μαλάμω για νερό. Γυρτό (Δ. Πέτρου) - Π
94. Στης Αρκαδίας τον πλάτανο. Τσάμικο (Γ. Χαλατσάς) - Π
95. Περνοδιαβαίνω για να ιδώ. Μπαλός (Γ. Χαλατσάς) - Π
96. Ποιος; Ποιος; Ποιος μωρό μου ποιος. Μπαλός (Γ. Χαλατσάς - Δ. Πέτρου)-Π
97. Μπαλός Σμυρνέϊκος (Γ. Χαλατσάς) - Π
98. Στη Λειβαδιά στη ρεματιά. Τσάμικο (Δ. Πέτρου)-Σ
99. Ερι-έρι. Μπαλός (Γ. Χαλατσάς) - Π
100. Μια ψαροπούλα είναι αραγμένη. Γυρτό (Γ. Χαλατσάς- Δ. Πέτρου) - Σ
101. Κόψ' την Ελένη μ' την ελιά. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Σ
102. Ξεκινάει μια ψαροπούλα. Γυρτό (Γ. Χαλατσάς-Δ. Πέτρου) - Σ
103. Θα πάρω μια ψαρόβαρκα. Γυρτό (Γ. Χαλατσάς-Δ. Πέτρου) - Σ
104. Χασάπικος πολίτικος Γόλο βιολί Γ. Πέτρου - Π
105. Τούτο το καλοκαιράκι. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Σ
106. Μάτια σαν και τα δικά σου. Μπαλός (Γ. Χαλατσάς-Δ. Πέτρου) - Π
107. Αχ τι απελπισία . Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Σ
108. Της άσπρης άσπρα μοιάζουνε. Γυρτό (Δ. Πέτρου) - Σ
109. Πέθαν' ο βλάχος πέθανε. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
110. Η παπαδιά. Σόλο βιολί Γ. Πέτρου - Π
111. Πώς το τρίβουν το πιπέρι. Κουνητό στα τρία (Γ. Χαλατσάς) - Π
112. Αγάπησα και πόνεσα. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Σ
113. και αριθ. 44 και 150. Σίλυβρίανό συρτό. Σόλο βιολί Γ. Πέτρου - Π
114. Ολες οι νιές παντρεύονται. Τσάμικο (Γ. Χαλατσάς) - Σ
115. Λεμονάκι μυρωδάτο. Συρτό (Γ. Χαλατσάς - Δ. Πέτρου) - Π
116. Μάναμ' σγουρός βασιλικός. Συρτό (Γ. Χαλατσάς - Δ. Πέτρου) - Π
117. Δυο βλαχοπούλες. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Σ
118. Φοράς παπούτσι φαραώ. Συρτό (Δ. Πέτρου) - Σ
119. Κίνησαν τα τσαμόπουλα. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
120. Κίνησα να ρθώ το βράδυ. Συρτό (Γ. Χαλατσάς) - Σ
121. Θέλω ν' ανέβω σε βουνό. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Σ
122. Σαρανταπέντε λεμονιές. Συρτό (Δ. Πέτρου - Γ. Χαλατσάς) - Σ
123. Για μένα βρέχει στα βουνά. Τσάμικο (Δ. Πέτρου)-Σ
124. Σαν ξημερώσει το πρωί. Τσάμικο (Γ. Χαλατσάς) - Σ
125. Τ' αηκούς μαυριδερούλα μου. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
126. Μια χήρα πούλαγε κρασί. Συρτό (Δ. Πέτρου) - Π
127. Βασιλικός μυρίζει εδώ. Τσάμικο (Γ. Χαλατσάς) - Π
128. Αρβανιτοβλάχικος χορός. Σόλο βιολί Γ. Πέτρου-Π
129. Απόψε που κοιμόμουνα. Συρτό (Γ. Χαλατσάς) - Σ
130. Το βλέπεις κείνο το βουνό. Γυρτό (Δ. Πέτρου)- Π
131. Πού θα μείνω. Γυρτό (Δ. Πέτρου) - Σ
132. Δε στο είπα μια και δυο και τρείς. Γυρτό (Δ. Πέτρου) - Σ
133. Βαγγελίτσα. Γυρτό (Γ. Χαλατσάς-Δ. Πέτρου) - Σ
134. Σωτήρχαινας. Εβγα μανούλαμ' να με ιδείς. Καθιστικό (Γ. Χαλατσάς) - Π
135. Τα πήρανε τα πρόβατα. Κουνητό στα τρία (Γ. Χαλατσάς) - Π
136. Γρηά Τζαβέλαινα. Κορίτσια από τα Γιάννενα. Κλέφτικο (Δ. Πέτρου) - Π
137. Ποίος είδε τέτοιο θάμασμα. Κλέφτικο (Γ. Χαλατσάς) - Π
138. Εγώ στον ήλιο ορκίστηκα. Καθιστικό (Δ. Πέτρου) - Π
139. Ντερβίση μυλωνά. Κουνητό στα τρία (Γ. Χαλατσάς) - Π
140. Αντώνη μου τι σκέφτεσαι; Κλέφτικο (Δ. Πέτρου)-Π
141. Πέρασα απ' την πόρτα σου. Συρτό (Δ. Πέτρου) - Π
142. Τρία μπαϊράκια ξέβγαιναν. Κλέφτικο (Γ. Χαλατσάς) - Π
143. Σηκώσ' απάνω Γιάννο μου. Καθιστικό (Δ. Πέτρου)-Π
144. Δίωξε με μάννα δίωξε με. Καθιστικό (Γ. Χαλατσάς) - Π
145. Απόψε στην αστροφεγγιά, για σου Ηλία. Συρτό (Γ. Χαλατσάς) - Π
146. Του Γιώργου Λεπενιώτη. Σα βγαίνει ο ήλιος κόκκινος. Κλέφτικο (Δ. Πέτρου) - Π
147. και αριθ. 16. Ήλιος. Τσάμικο (Σόλο βιολί Γ. Πέτρου) - Π
148. και αριθ. 17. Καγκέλι λιβανατέ'ίκο (Σόλο βιολί Γ. Πέτρου) -Π
149. και αριθ. 20. Ιτιά. Τσάμικο (Σόλο βιολί Γ. Πέτρου) - Π
150. και αριθ. 44 και 113. Σίλυβρίανό συρτό (Σόλο βιολί Γ. Πέτρου) - Π
151. Αητός. Ένας αητός καθότανε. Τσάμικο (Σόλο βιολί Γ. Πέτρου) -Π
152. Βλαχοπούλα (τάϊ-νάϊ-νάί) (Δ. Πέτρου)-Σ
153. και αριθ. 23. Μπεράτι (Σόλο βιολί Γ. Πέτρου) - Π
154. Ο δυόσμος κι ο βασιλικός. Κουνητό στα τρία (Γ. Χαλατσάς) - Π
155. Μαράθηκαν τ' αχείλη μου. Τραγούδι Δ. Πέτρου-Π
156. Τι να σου κάνω Χάιδω μου. Κουνητό στα τρία (Δ. Πέτρου) - Π
157. Κει ψηλά Βάγια μου καλέ. Συρτό (Γ. Χαλατσάς) - Σ
158. Δεν είμαι παλλικάρι εγώ. Τραγούδι Δ. Πέτρου- Σ
159. Τσιφτετέλι (Σόλο βιολί Γ. Πέτρου)-Π
160. Σήκω Κρυστάλλου μ' κι άλλαξε. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Σ
161. Θυμάσαι που σε φίλησα. Συρτό (Δ. Πέτρου) - Σ
162. Μαρή κακιά γειτόνισσα. Τραγούδι Δ. Πέτρου-Σ
163. Όλες οι παπαρούνες. Συρτό (Γ. Χαλατσάς) - Σ
164. Σαν πήρα ένα ανήφορο. Συρτό (Δ. Πέτρου) - Σ
165. Τι να της κάνω της καρδιάς. Τσάμικο (Δ. Πέτρου) - Π
166. Μη με στέλνεις μάννα στην Αμερική. Συρτό (Γ. Χαλατσάς) - Σ

Γ ΚΑΘΙΣΤΙΚΑ (ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΤΡΑΠΕΖΙΟΥ - ΤΗΣ ΤΑΒΛΑΣ)

Όμως τα παραπάνω τραγούδια ήσαν τα τρέχοντα, τα αντιπροσωπευτικά ας πούμε, γι' αυτού του είδους τις εκδηλώσεις, δηλαδή κυρίως χορευτικά τραγούδια τσάμικα, συρτά και κουνητά στα τρία. Αλλά ο άλλος ο όγκος των καθιστικών τραγουδιών (της τάβλας), έμεναν απ' έξω από την καταγραφή αυτή. Τότε αποφασίστηκε και το συνεργείο της καταγραφής απευθύνθηκε στον μοναδικό και ίσως τον πιο αυθεντικό γνώστη των τραγουδιών αυτών, στον βετεράνο τραγουδιστή Χρήστο Δημ. Χαλατσά, ο οποίος τα τραγούδησε και αποτελούν το δεύτερο μέρος της καταγραφής. Και εδώ ίσχυσε το ίδιο, ό,τι ίσχυσε για το προηγούμενο πρώτο μέρος των τραγουδιών. Επειδή δεν ήτο ποτέ δυνατόν να καταγραφεί όλος ο όγκος και αυτών των καθιστικών τραγουδιών (της τάβλας) και εδώ προτιμήθηκαν τα πιο αντιπροσωπευτικά και τα πιο διαδεδομένα και στη σύγχρονη τρέχουσα χρήση απ' αυτά.

Ο ρυθμός σ' ετούτα τα τραγούδια είναι ο ρυθμός κυρίως των Κλέφτικων τραγουδιών με τις τρεις -τέσσερες παραλαγές του, αλλά υπάρχουν και τραγούδια που τραγουδιούνται στο ρυθμό του τσάμικου, αλλά λέγονται μόνο καθιστικά χωρίς να χορεύονται, του συρτού και του κουνητού και λιανοτράγουδα και άλλα πολλά με δικές τους ρυθμικές ιδιορρυθμίες με αυτούσιους ρυθμούς.

Προτού όμως παραθέσουμε τον κατάλογο τους και αυτών με τη σειρά που καταχω-ρούνται θα ήταν παράλειψη, εάν δεν αναφερόταν και ένα σύντομο ιστορικό της μουσικής ιστορίας και κυρίως των εκτελεστών του Χωριού που προηγήθηκαν, οι οποίοι με πραγματική ιερότητα και αληθινή αφοσίωση διετήρησαν την παράδοση των τραγουδιών που έφτασαν ως εμάς.

Από τις σωζόμενες πληροφορίες, ως πιο παλιός εκτελεστής και τραγουδιστής ανα-φέρεται ο Γιωργάκης Χρ. Χαλατσάς στους χρόνους της Τουρκοκρατίας και της Επανάστα-σης (έπαιζε φλογέρα και νταρβίρα -διπλή μακρυά φλογέρα). Μετά την απελευθέρωση αναφέρονται ως αρχιτραγουδιστάδες στην Κεντρική Ρούμελη οι τρεις γιοι του ο Γιάννης (που παρατσουκλιαζόταν Κουραντζάς) που έπαιζε ταμπουρά και μπουζούκι. Λέγεται ότι ήταν

τόσο γνώστης των τραγουδιών, ώστε στο γάμο του γιου του Χρήστου, τραγούδησε από ένα τσάμικο και ένα συρτό σε όλους τους καλεσμένους -και δεν ήταν λίγο!- και χόρεψαν ττρω-τιάρικα, χωρίς δηλαδή να επαναλάβει σε άλλον χορευτή δεύτερη φορά το ίδιο. Ο Κώστας (που παρατσουκλιαζόταν κι' αυτός Ρεγκούζας) που έπαιζε λαούτο και χειρόκρουστο τύμπανο, καλλικέλαδος τραγουδιστής που τον αποκαλούσαν «Ταηδόνι της Ρούμελης». Όταν ο βασιλιάς Οθωνας επισκέφθηκε το Ναό του Ηρακλέους στην Οίτη, στο τραπέζι που επακολούθησε, τον κάλεσαν και τραγούδησε μπρος στο βασιλιά κλέφτικα και θαύμασαν όλοι την κρυστάλλινη φωνή του. Και ο Μητρός (παρατσουκλιαζόταν κι αυτός κατά τα συνήθεια της εποχής Παλιούρας) που έπαιζε κι αυτός φλογέρα και νταρβίρα . Τους διαδέχτηκαν οι Τσο-καίοι (Κουτρουμπαίοι). Ο Κυριακής Κουτρούμπας που έπαιζε καραμούζα (πίπιζα) και ο αδελφός του Γιώργης Κουτρούμπας (Τσικογιώργης), που έπαιζε τούμπανο. Αργότερα φάνηκαν στο Χωριό πολλοί οργανοπαίχτες που σχημάτισαν κατά καιρούς κομπανίες. Έτσι κλαρίνο άρχισε να παίζει ο Γιάννης Πανουργία Παπαϊωάννου, συνοδευόμενος με λαούτο από τον αδερφό του Παναγιώτη Πανουργία Παπαϊωάννου και με σαντούρι από το Γιώργο Νικ. Πιπέλια.

Κλαρίνο στη συνέχεια έπαιξαν ο Κων/νος Σ. Μπάκας, ο Ευάγγελος Δερμάνης από το Χλωμό ο Νικόλαος Γραβιάς, ο Τριαντάφυλλος Ελευθερίου, ο Πανουργίας Μπάκας, ο Ζή-τρος Κουδούνας και ο Σπύρος Γεωργίου.

Βιολί έπαιξαν ο Γιώργος Βασ. Πέτρου, ο Δημήτριος Ασημ. Παπανικολάου, ο Αντων. Γραμματικός και ο Δημήτρης Παν. Μπάκας. Ας σημειωθούν για την ιστορία και οι ερασιτέ-χνες βιολιστές (φοιτητές τότε) Γεώργιος Περ. Στοφόρος, Ηλίας Γ. Βέλλιος, Αλεξ. Αθ. Απο-στολόπουλος και Ευθύμιος Ηλ. Σταθόπουλος, ως και η Ευαγγελία Β. Πέτρου στο μαντολίνο. Σαντούρι έπαιξαν οι Κώστας Παν. Μακρής και Σταμάτης Γ. Μπάκας. Λαούτο οι Μιχαήλ Γ. Μοσχολιός, Κων/νος Δ. Κάντζος και Δημήτριος Κων/ Κάντζος. Ακορντεόν οι Δήμος Βασ. Πέτρου και ο Αλέξανδρος Δημ. Προβιάς. Κιθάρα οι Αντων. Γραμματικός, Δημήτρης Κων. Κάντζος και οι ερασιτέχνες Γεώργιος Χρ. Χαλατσάς, Ιωάννης Δημ. Βέλλιος και Δημήτριος Ηλ. Σταθόπουλος. Τούμπανο δε παλαιότερα έπαιζε ο Παναγιώτης Ι. Μοσχολιός.

Έτσι παραθέτουμε και τον κατάλογο κατά τη σειρά της καταγραφής τους και του δευτέρου μέρους των τραγουδιών που το αποτελούν ένδεκα κασσέτες που τα αποδίδει ο Χρήστος Δημ. Χαλατσάς:

1. Τίνος μανούλα τόλεγε τ' αδέρφια δεν πονιούνται.
2. Τρία χρυσά γαρύφαλλα σ' ένα ασημένιο τάσι.
3. Μεσ' στη μέση στο τραπέζι, μια μηλιά λουλουδιασμένη.
4. Τώρα τα πουλιά, τώρα τα χελιδόνια.
5. Ο Γιάννης κάνει τη χαρά.
6. Εγώ στον ήλιον ώμωσα ποτέ μην τραγουδήσω.
7. Ο Γιάννης περνοδιάβαινε.
8. Πάλι καλώς τον βρήκαμε τούτον το νοικοκύρη.
9. Φίλοι μ' καλωσωρίσατε (Ροϊδούλα)
10. Ψωμί γυρεύουν τα παιδιά, κρέας τα παλικάρια.
11. Ένας γερογέροντας.
12. Τρεις σταυραϊτοί καθόντανε.
13. Τριών ημερών νυφούλα ήμουν.
14. Δεν πρέπει εγώ να χαίρομαι.
15. Τραγουδά βρε Τραγουδιστή.
16. Παύλος Μελάς
17. Μένα με παίρνουν στο στρατό.
18. Απόψε φίλους φίλευα.
19. Πήγα στον πλούσιο μια βραδυά.
20. Ποιος ήταν π' αναστέναξε.
21. Ο Κυρ-Βορηάς.
22. Γιώργη μ' ήρθαν οι φίλοι σου.
23. Απαρνητής.
24. Με βλέπεις μάνα που γελώ.
25. Τρία αδερφάκια είμαστε.
26. Κίνησα ο μαύρος κίνησα.
27. Για βγέστε πέντε λιγερές.
28. και αριθ. 121. Κάτω στα δασιά πλατάνια
(τα παρακάτω δέκα επτά τραγούδια (29-45) τραγουδάει ο Γιώργης Χρ. Χαλατσάς με κιθάρα)
29. Πρωτομαγιά μου τάρριξες.
30. Γιάννος.
31. Όλες οι νιές παντρεύονται.
32. Τζαβέλαινα.
33. και αριθ. 114 και 188. Ποιος έχει αράδα σήμερα.
34. Σωτήρχαινας.
35. Απόψε δεν κοιμήθηκα.
36. Στην πέρα ρούγα μη διαβείς.
37. και αριθ. 65. Μια λυγερή κοιμότανε.
38. Εσείς βουνά της Κατοχής.
39. Γρίβα μ' σε θέλει ο Βασιληάς.
40. Κυρά Γιώργαινα μικρή.
41. Σα βγαίνει ο ήλιος κόκκινος.
42. Δασκάλα.
43. και αριθ. 115. Εσείς παιδιά κλεφτόπουλα.
44. και αριθ. 124 και 152. Ποιος είδε τέτοιο θάμασμα.
45. Βασιλικός μυρίζει εδώ.
(Παρακάτω συνεχίζει πάντοτε ο Χρήστος Δ. Χαλατσας)
46. Δέντρα μ' κι αν θέλτε ανθίσετε.
47. και αριθ. 77. Αυτά τα μάτια σ' Δήμο μ' τάμορφα.
48. και αριθ. 165. Παπαδούλα.
49. Σηκώσ' απάνω Δημήτρη μ'.
50. Τα λεν οι κούκοι στα βουνά.
51. και αριθ. 61 και 91. Το βλέπεις κείνο το βουνό.
52. Ας παν να ιδούν τα μάτια μου.
53. Δεν είν' καράβια στο γιαλό.
54. Ενας δερβίσης διάβαινε.
55. Μα είδα απόψε στ' όνειρο μου.
56. Σεις με ξέρατε γειτόνοι.
57. Σιώνται τα δέντρα σιώνται Ζαχαρούλα μ' .
58. Ο Καλατζής.
59. Θεέ μου βρέξε χιόνισε.
60. και αριθ. 72. Του Νταβέλη η μάνα.
(Χρήστος Δημ. Χαλατσάς, Ιόλη Δημ. Χαλατσά και Γιώργος Χρ. Χαλατσάς κιθάρα).
61. και αριθ. 51 και 91. Το βλέπεις κείνο το βουνό.
62. Γιατί γαυγίζουν τα σκυλιά (Πωργούλα).
63. Κατσαβός Γιάννης.
64. Βελούλας.
65. και αριθ. 37. Μια λυγερή κοιμότανε.
66. και αριθ. 139. Βασίλης Τσέλιος.
67. Βαζούρας.
68. Πουλί μ' κι αττούθε έρχεσαι (Τσαμόττουλα).
69. και αριθ. 97. Μαγειράκης Γιάννης
70. και αριθ. 76 και 157. Πού είσαι κουμπάρα Πώργαινα.
71. Σίντας έβαλαν τη βουλή.
72. και αριθ. 60. Του Νταβέλη η μάννα.
73. Κάνει η Γιαννούλα μια γραφή.
74. Ένας πασάς διαβαίνει.
75. Γένηκαν τα γεννήματα.
76. και αριθ. 70 και 157. Εσύ κουμπάρα Πώργαινα.
77. και αριθ. 47. Αυτά τα μάτια σ' Δήμο μ' τάμορφα.
78. και αριθ. 147. Ποιος είδε ψάρι σε βουνό
79. και αριθ. 128. Μη βαρεία στολίζεσαι.
80. Τώρα το βράδυ-βράδυ.
81. και αριθ. 164. Δικό μ' ήταν το φταίξιμο.
82. και αριθ. 149. Με γέλασε μια χαραυγή.
83. και αριθ. 156. Θύμνιος Τσεκούρας.
84. Μια πέρδικα παινεύτηκε.
85. και αριθ. 194. Πολλά ντουφέκια πέφτουνε.
86. και αριθ. 173. Μάναμ' μια κόρη που είδα εγώ.
87. Κολοκοτρώνης φώναξε.
88. και αριθ. 126 και 196. Παιδιά μ' πήρε ο Χεινόπωρος.
89. Τι καπετάνιος είσαι εσύ.
90. Γίνεσαι τούρκος Διάκο μου.
91. και αριθ. 51 και 61. Το βλέπεις κείνο το βουνό.
92. Πολλές νύχτες περπάτησα.
93. Ήθελα να ρθώ το βράδυ.
94. και αριθ. 198. Σα νύχτωσε και βράδυασε.
95. Ντερβίση μυλωνά.
96. και αριθ. 141. Όλες οι μάνες τα παιδιά.
97. και αριθ. 69. Μια περδικούλα του Μωρηά.
98. και αριθ. 130. Το κλήμα πούχεις Μάρω μ' στην αυλή.
99. Μαρη πού πας απάνω τη ρόκα γνέθοντας.
100. Κάτω στον κάμπο το βαθύ.
101. Εδώ δεν είν η Λειβαδιά.
102. Γιουσούφ Αράπης πολεμάει.
103. Μια φορά είμουνα πουλί.
104. Μια κοκκινοφορεμένη.
105. Με βλέπεις πώς κατάντησα.
106. και αριθ. 155. Οι κλέφτες από τ' Άγραφα.
107. Απόψε στην αστροφεγγιά.
108. και αριθ. 154. Λουκάς Δαδιώτης.
109. Μπερδεύτηκε μια λεμονιά.
110. Εδώ στην άκρη στο γιαλό.
111. Στην πέτραν όπου πάτησες.
112. και αριθ. 169. Ρεβύθι μου γουλό-γουλό.
113. Σε περιβολάκι μπαίνω.
114. και αριθ. 33 και 188. Ποιος έχει αράδα σήμερα.
115. και αριθ.43. Εσείς παιδιά βλαχόπουλα.
116. Ζύμωσ' το κόρη μ' το ψωμί.
117. και αριθ. 192. Συχνολαλούνε τα πουλιά.
118. και αριθ. 189. Εψές προψές εδιάβαινα.
119. Σηκώθη Αντώνης το πρωί.
120. και αριθ. 145. Δίψασε Αντώνης για νερό.
121. και αριθ. 28. Κάτω στα δασιά πλατάνια.
122. και αριθ. 197. Σαράντα παλληκάρια.
123. και αριθ. 153. Αντρούτσο μ' που ξεχείμασες.
124. και αριθ. 44 και 152. Ποιος είδε τέτοιο θάμασμα.
125. Εγώ δε θέλω κλάμματα.
126. και αριθ. 88 και 196. Παιδιά μ' πήρε ο Χινόπωρος.
127. και αριθ. 143. Ακόμα τούτην Άνοιξη.
128. και αριθ. 79. Μη βαρεία στολίζεσαι.
129. και αριθ. 144. Σήμερα Χριστός Ανέστη.
130. και αριθ. 98. Το κλήμα πούχεις Μάρω μ' στην αυλή Λ
131. Ως τα τώρα εγώ την είχα.
132. Θέλτε ν' αηκούστε κλάμματα.
133. Ο Γέρο-Νότης κάθεται.
134. Στο είπα πέρδικα καϋμένη.
135. και αριθ. 192. Ξύπνα καϋμένε Αλή-Πασά.
136. και αριθ. 195. Αρβανίτες παινεμένοι.
137. και αριθ. 190. Θέλω ν' ανθίσουν τα κλαριά.
138. και αριθ. 191. Τ' έχεις καημένε Πλάτανε.
139. και αριθ. 66. Πικρά το λένε τα πουλιά.
140. και αριθ. 146. Αντώνη μου τι σκέφτεσαι.
141. και αριθ. 96. Κλέφτης να πας παιδάκι μου.
142. -ύπνα πουλάκι μ' την αυγή.
143. και αριθ. 127. Ακόμα τούτην Άνοιξη.
144. και αριθ. 129. Σήμερα Χριστός Ανέστη.
145. και αριθ. 120. Δίψασε Αντώνης για νερό.
146. και αριθ. 140. Αντώνη μου τί σκέφτεσαι.
147. και αριθ. 78. Ποιος είδε ψάρι σε βουνό.
148. Μένα μου τόχει η τύχη μου.
149. και αριθ. 82, Του Γιώτη.
150. Μου πήρες το ταιράκι μου.
151. Γέρο-Βελέντζας.
152. και αριθ. 44 και 124. Ποιος είδε τέτοιο θάμασμα
153. και αριθ. 123. Αντρουτσο μ' πού ξεχειμασες.
154. και αριθ. 108. Λουκάς Δαδιώτης.
155. και αριθ. 106. Οι κλέφτες από τ' Άγραφα.
156. και αριθ. 83. Τρεις περδικούλες τόλεγαν.
157. και αριθ. 70 και 76. Κωσταντέλος -Σπαθιάς και Θανασουλας.
158. Βασιλαρχόντισσα.
159. Σύρε μάννα μ' πες στο Γιάννη.
160. και αριθ. 162. Ποιος είδε πράσινο δεντρί.
161. και αριθ. 187. Κόρη μ' που πας στον ποταμό.
162. και αριθ. 160. Ποιος είδε πράσινο δεντρί.
163. Δέντρον είχα στην αυλή μου.
164. και αριθ. 81. Δικό μου ήταν το φταίξιμο.
165. και αριθ. 48. Κατακαμπίς παπαδούλα μου
166. Κάτω στην Αγια Μαρίνα.
167. Μια κοντούλα εδώ στη γειτονιά.
168. Ποιος είναι εκείνος που είναι κει πέρα.
169. και αριθ. 112. Ρεβύθι μου γουλό-γουλό.
170. Μας πήρε η μέρα και η αυγή.
171. Στα ηλιοβασιλέματα.
172. και αριθ. 79 και 128. Μην παραστολίζεσαι καλέ Πέρδικα.
173. και αριθ. 86. Μάνα μ' μια κόρη που είδα εγώ.
174. Παιδιά μ' σα θέλτε λεβεντιά.
175. Μαρή με το σγουρά μαλλιά.
176. Τα λειβάδια πρασινίζουν.
177. Κόρη μαλαματένια μου.
178. Εβγα μανούλα μ' φώναξε.
179. Βουνά μου μην ασπρίσετε.
180. Γκόλφω.
181. Μένα με λένε κυνηγό.
182. Οι κλέφτες μπαρμπερίζονται.
183. Ένας μοίραρχος. Κίτσος Βέλλιος.
184. Στα Σάλωνα σφάζουν αρνιά.
185. Η Κάνιανη είν' Καλό Χωριό.
186. Φέξε μου φεγγαράκι μου.
187. και αριθ. 161. Κόρη που πας στον ποταμό.
188. και αριθ. 33 και 114. Ποιος έχει αράδα σήμερα.
189. και αριθ. 118. Εψές προψές εδιάβαινα.
190. και αριθ. 137. Θέλω ν' ανθίσουν τα κλαριά.
191. και αριθ. 138. Τ' έχεις καημένε πλάτανε.
192. και αριθ.135. Ξύπνα καημένε Αλή-Πασά.
193. και αριθ. 117 και 135. Συχνολαλούνε τα πουλιά.
194. και αριθ. 85. Πολλά τουφέκια πέφτουνε (Σισμανέϊκο).
195. και αριθ. 136. Αρβανίτες παινεμένοι πουν Αλή Πασάς.
196. και αριθ. 88 και 126. Παιδιάμ' πήρ'ο Χινόπωρος.
197. και αριθ. 122. Σαράντα παλληκάρια κι ένας γέροντας.
198. και αριθ. 94. Σα νύχτωσε και βράδυασε.

Δ' ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΕ ΣΟΥΡΑΒΛΙ
Από το Χρήστο Δ. Χαλατσά

Ας σημειωθεί ότι η διαφορά μεταξύ του σουραβλιού και της φλογέρας είναι το ότι η φλογέρα είναι ο ίδιος ο αυλός (πλαγίαυλος), χωρίς επιστόμιο, ενώ το σουράβλι διαθέτει επι-στόμιο.

Το σουράβλι με το οποίο παρουσιάζει τραγούδια ο Χρ. Χαλατσας, βρέθηκε ελαττω-ματικό στην απόδοση του. Παρά ταύτα έγινε η καταγραφή, μη υπάρχοντος άλλου σε αντι-κατάσταση.

Τα τραγούδια που παρουσιάζει με τη σειρά της εκτελέσεως τους είναι τα εξής:
1. Κλέφτικος σκοπός της τάβλας
2. Μια κοντή κοντούλα εδώ στη γειτονιά. Γυρτό.
3. Τίνος μανούλα τόλεγε. Κλέφτικο,
4. Επαναλαμβάνεται το υπ' αριθ. 2 λόγω κακής λήψεως.
5. Στην κεντισμένη ου ποδιά, μαρή Βλάχα. Κουνητό.
6. Αράχωβα. Τσάμικο
7. Ενας αητός καθότανε. Τσάμικο.
8. Επαναλαμβάνεται το υπ' αριθ. 5 λόγω κακής λήψεως.
9. Παιδιάμ' πήρε ο χινόπωρος, Κλέφτικο.
10. Επαναλαμβάνεται πάλι το υπ' αριθ. 2 στην προσπάθεια να επιτευχθεί καθαρότερη απόδοση, ως τσάκισμα στο υπ' αριθ. 8, το οποίο συνεχίζεται.
11. Πουσούφ Αράπης πολεμάει. Τσάμικο.
12. Τον άμμον άμμο πήγαινα. Τσάμικο.
13. Βγήκα ψηλά στον Ολυμπο. Τσάμικο
14. Όλα τα πουλάκια ζυγά-ζητά. Γυρτό.
15. Επανάληψη του υπ' αριθ. 11 για καλύτερη λήψη.
16. Γένηκαν τα γεννήματα. Γυρτό.
17. Καραγκούνα.
18. Γιώργημ' ήρθαν οι φίλοι σου κι αδερφοπητοί σου. Παραλογή, (στο σκοπό των κλέ φτικων τραγουδιών)
19. Βλαχούλα εροβόλαγο . Κουνητό.
20. Σε περιβολάκι μπαίνω Κωσταντή μωρέ Κωσταντή. Γυρτό.
21. Πούλα και Παναγιούλα. Κουνητό.
22. Τέσσερα χρόνια στο στρατό. Συρτό.
23. Μένα μου τώχει η τύχη μου, τώχει το ριζικό μου. Κλέφτικο.
24. Το βλέπεις κείνο το βουνό. Συρτό.
25. Νεραντζούλα φουντωμένη. Τσάμικο.
26. Κάτω στην Αγια Μαρίνα και στην Παναγιά. Τσάμικο.
27. Παιδιάμ' γιατί είστε ανάλλαγα. Τσάμικο.
28. Κλέφτικος σκοπός της τάβλας.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

α) Οι επικεφαλίδες των τραγουδιών είναι γραμμένες ως επί το πολύ με την αρχή του πρώτου στίχου τους. Όσα αναφέρονται αποκλειστικά σε πρόσωπα, οι επικεφαλίδες αναφέρονται ονομαστικά στα πρόσωπα που εξυμνούνται.

β) Η παράθεση και η σειρά τους είναι ανέλεγκτη. Καταχωρήθηκαν, όπως ερχόντανε στο στόμα του τραγουδιστή. Θα γίνει όμως στο μέλλον προσπάθεια να παρατεθούν κατά κατηγορίες, (π.χ. παραλογής-κλέφτικα-του γάμου- Ληστρικά- Λιανοτράγουδα κ.λπ.).

γ) Μερικά έχουν γραφεί δύο και τρεις φορές, κυρίως λόγω του ότι η πρώτη εγγραφή εξ αιτίας των συνθηκών της εγγραφής τους .ήταν αποτυχημένη. Τις αφήσαμε όμως για συγκριτικούς λόγους. Μερικές επαναλήψεις έγιναν για λόγους συνέχειας) κατά τη σειρά της παραθέσεως.

Σχετικός σύνδεσμος: Σπάνιο ηχητικό υλικό μουσικής παράδοσης Καστελλίων